Chyba nie ma osoby, która choć raz nie zrobiła sobie selfie. W ostatnich latach robienie zdjęć samemu sobie stało się tak popularne, że producenci telefonów wyposażyli swoje urządzenia w dodatkowe przednie kamery. Teraz to właśnie je można wykorzystać do… założenia konta w banku.
Niegdyś do założenia konta osobistego niezbędna była wizyta w oddziale wybranej instytucji. Dziś banki idą z duchem czasu, rozszerzając zakres usług zdalnego zakładania rachunków osobistych. W ich ofertach coraz częściej pojawia się możliwość założenia konta bez wychodzenia z domu z wykorzystaniem kamery w telefonie, czyli tzw. konto przez selfie.
Do upowszechnienia tej usługi na polskim rynku finansowym przyczyniła się pandemia koronawirusa, która zmusiła nas do ograniczenia liczby wyjść z domu. Przyspieszona cyfryzacja sektora bankowego ma zapewnić klientom możliwość zdalnej obsługi swoich finansów, a bankom możliwość dalszego pozyskiwania nowych klientów.
Konto przez selfie – jak je założyć?
W tej chwili zdalne założenie rachunku osobistego za pośrednictwem bankowości elektronicznej i przy wykorzystaniu selfie oferuje zaledwie kilka instytucji bankowych.
Konto przez selfie możesz założyć w bankach:
Niektóre banki (np. BNP Paribas) umożliwiają założenie rachunku osobistego przez selfie wyłącznie za pośrednictwem aplikacji mobilnej, którą wcześniej należy zainstalować na swoim telefonie.
Inne z kolei umożliwiają dokonanie tego bezpośrednio na swojej stronie internetowej. Do takich instytucji należy m.in. Bank Millennium, który w chwili wypełnianiu wniosku prosi klientów o dołączenie do niego kilku zdjęć. Konieczne jest zrobienie zdjęć awersu i rewersu dowodu osobistego oraz trzech ujęć swojej twarzy (w pozycji frontalnej, pochylonej i z zamkniętymi oczami). Bank za pomocą biometrii sprawdza, czy na zdjęciach z dowodu tożsamości i zdjęciach otrzymanych od klienta jest ta sama osoba.
Cały proces zakładania konta na selfie jest niezwykle intuicyjny i zajmuje zaledwie kilka minut. Klient musi jedynie podążać za wskazówkami, które wyświetlane są na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej wybranego banku.
Inne sposoby weryfikacji rachunku osobistego
Oprócz zrobienia selfie banki umożliwiają także inne sposoby weryfikacji tożsamości klienta podczas zakładania rachunku. Jednym z nich jest przelew na kwotę 1 zł, z którego mogą skorzystać wyłącznie osoby już posiadające rachunek w innej instytucji. Kolejną metodą weryfikacji jest spotkanie z kurierem, w trakcie którego potwierdzana jest tożsamość osoby wnioskującej o rachunek osobisty. Niestety w ostatnich tygodniach z powodów bezpieczeństwa wiele instytucji zaniechało takiej metody w weryfikacji. Klienci, którzy nie chcą osobiście odwiedzić oddziału banku, mogą również skorzystać z wideoweryfikacji, czyli wideoczatu z doradcą banku. Taką możliwość zapewnia m.in. Santander i Nest Bank.