Według najnowszych raportów Statista na całym świecie liczba użytkowników smartfonów osiągnęła 3,2 miliardy, co oznacza, że rynek aplikacji mobilnych prężnie się rozwija i cieszy się dużym powodzeniem. W Google Play Store do wyboru jest ok. 2,5 miliona dostępnych aplikacji, w Apple App Store ok. 1,8 miliona. Biorąc pod uwagę, że aplikacje mogą dotyczyć już każdej czynności życiowej, nawet snu, nie dziwi chyba nikogo ich olbrzymia ilość. Warto jednak pamiętać, że popularność aplikacji nie świadczy o tym, że za jakiś czas będzie ona równie chętnie używana. Z uwagi na to firmy wdrażające aplikacje mobilne, muszą uważnie śledzić aktualne trendy i dążyć do spełnienia oczekiwań użytkowników.
Co zrobić, żeby aplikacja odniosła sukces?
Istnieją czynniki, które są decydujące i mogą zaważyć na tym, czy aplikacja odniesie sukces. Przede wszystkim aplikacja musi rozwiązywać problemy i odpowiadać na potrzeby użytkowników. Jednocześnie oczekuje się, że będzie ona w pełni bezpieczna, szybka i wygodna. Rosnące zastosowanie sieci 5G, dzięki któremu transmisja danych będzie jeszcze szybsza, na pewno w pozytywny sposób wpłynie na ich jakość.
Obecnie aplikacji jest wiele. Mogą dotyczyć każdej strefy życia, nic więc dziwnego, że użytkownika może nieco przytłaczać ich nadmiar. Odczucie przesytu doprowadza do tego, że konsument częściej je usuwa, niż instaluje. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników, w 2016 r. system Android wprowadził tzw. Instant Apps, czyli aplikacje o mniejszym rozmiarze, niż ich klasyczne odpowiedniki. Największą ich zaletą jest możliwość skorzystania z nich bez konieczności instalacji. Niedawno również Apple wprowadził na rynek nowość- App Clips, który pozwala przekonać się, jak działa aplikacja, zanim zdecydujemy się ją pobrać. Można przypuszczać, że rozwiązania tego typu, jak tworzenie aplikacji w chmurze (serwer zewnętrzny) staną się jeszcze bardziej popularne.
Ważny jest też sam proces logowania się do aplikacji, jak i przebieg transakcji za jej pośrednictwem.
Im prościej i szybciej, tym lepiej, użytkownik oczekuje błyskawicznych rozwiązań. W tej kwestii bardzo korzystnie wypada technologia biometryczna, jak np. odcisk palca, lub rozpoznawanie twarzy, ponieważ znacznie upraszcza zarówno logowanie, jak i płatności. Nie trzeba wpisywać danych, a wystarczy jedynie dotknąć urządzenia, lub pokazać twarz. Dodatkowo pamiętajmy, że mobilne portfele Apple Pay i Google Play, są kompatybilne z identyfikacją biometryczną, co ułatwia bezgotówkowe zakupy.
M-commerce rośnie w siłę
Coraz chętniej korzystamy z aplikacji mobilnych. Raport Business Insider Intelligence dowodzi, że 85% użytkowników dużo chętniej korzysta z aplikacji niż ze stron internetowych. Szacuje się, że do 2024 r. handel za pośrednictwem aplikacji będzie obejmował 44% całego e-commerce. Co za tym idzie, aplikacje muszą być porządnie dopracowane, tak aby użytkownik miał z nimi jak najlepsze doświadczenia, ponieważ ostatecznie może to podnieść konwersję sprzedaży. Klienci nie lubią przestarzałych rozwiązań, które po złożeniu zamówienia, odsyłają ich do strony logowania banku, aby wykonali przelew, lub na stronę nieznanego im operatora płatności, gdzie zmuszeni są wpisać numer karty.
Istnieją dwa sposoby realizacji transakcji m-commerce. Pierwszy przez tzw. WebView, który przekierowuje na mobilną stronę umożliwiającą dokonanie płatności, drugi, bezpośrednio przez aplikację. WebView powinien być jak najbardziej dostosowany i kompatybilny z urządzeniami mobilnymi. Dzięki temu klient zyska wygodny i przejrzysty dostęp do interesujących go metod płatności. Z kolei zastosowanie płatności przez aplikację jest wygodniejsze i bardziej uporządkowane dla konsumenta, co wpływa na mniejszą ilość porzuconych koszyków.
Najszybsze wdrożenie płatności mobilnych
Gotowe biblioteki SDK (Software Development Kit) to narzędzia, które w dużym stopniu ułatwiają wdrażanie płatności mobilnych. Blue Media (czołowa polska spółka finansowo-technologiczna) oferuje biblioteki SDK z gotowymi metodami płatności zarówno w systemach iOS, jak i Android, umożliwiając przy tym płatności przy użyciu mobilnych portfeli, BLIK, szybkich przelewów, a także kart płatniczych. Co więcej, w płatnościach mobilnych Blue Media, użytkownik nie musi dodawać karty ręcznie, bowiem istnieje możliwość dodania nowej karty płatniczej w aplikacji, która bazuje na rozwiązaniach NFC (bezprzewodowe przekazywania danych poprzez fale radiowe) dla Androida, jak i OCR (optycznego rozpoznawania znaków) dla Androida i iOS. Ekspert Blue Media, Arkadiusz Bulc zapewnia, że podczas realizacji płatności, SDK ściśle współpracuje z tzw. back-endem będącym technicznym „zapleczem” aplikacji. Dodatkowo bardzo prosto można zaimplementować bibliotekę SDK w każdej aplikacji. Tym samym zapewnia to zarówno najwyższe bezpieczeństwo transakcji mobilnych, jak i wygodną obsługę.