Jak pokazują wyniki ostatniej edycji badań Blue Media „Finanse i zwyczaje finansowe Polaków”, aż 94% polaków dokonuje zakupów różnych produktów, oraz usług przez internet. Przez ostatnie cztery lata wynik ten wahał się między 85% a 88%, jednakże największy wzrost nastąpił w ostatnim roku, na co, oczywiście, w znaczny sposób wpłynęła pandemia. W głównej mierze to właśnie z jej powodu większość osób zaczęła dużo chętniej dokonywać zarówno samych transakcji bezgotówkowych, jak i zakupów przez internet prosto do domu.
Bardzo dużą popularność w polskim społeczeństwie osiągnęła płatność BLIK-iem, który stał się zdecydowanie najczęściej wybieraną metodą płatności za zakupy online (27%). Niewiele mniejszą popularnością cieszą się również szybkie płatności elektroniczne (26%). Z kolei transakcje kartami płatniczymi należą do preferowanych form płatności 16% pytanych respondentów. Jak wynika z badań, zauważalny jest również, stopniowy wzrost popularności płatności odroczonych, z których korzysta 5% klientów dokonujących zakupów online.
Forma płatności – na co zwracamy uwagę?
Większość ankietowanych decyduje się na wybór określonej metody płatności, zwracając przede wszystkim uwagę na czynniki takie, jak: wygodna obsługa (67%) i szybkość transakcji (61%). Mogłoby się wydawać, że bezpieczeństwo płatności odgrywa mniej znaczącą rolę, ponieważ tylko 42% Polaków decyduje się na daną metodę ze względu na lepsze zabezpieczenia transakcji.
Jednakże, jak się okazuje, najprawdopodobniej wynika to głównie z tego, że płatności elektroniczne, obdarzone są stosunkowo wysokim zaufaniem społeczeństwa i wobec tego mało kto w gruncie rzeczy zwraca uwagę na dodatkowe zabezpieczenia. Badania dowiodły również, że najmniejsza część pytanych decyduje się na daną metodę płatności, kierując się jej ceną (15%).
Forma płatności a grupy wiekowe
Zdecydowanie najczęściej wybieraną przez młodsze pokolenia formą są płatności BLIKiem, które zjednały sobie użytkowników dzięki szybkim transakcjom, łatwością użytkowania i wysokim poziomem bezpieczeństwa. Aż 39% przyznało, że regularnie korzysta z BLIKa. Dużym plusem, niewątpliwie jest jego powszechny dostęp, ponieważ jest to system, z którego korzystać mogą niemalże wszyscy użytkownicy bankowych aplikacji mobilnych w Polsce.
Dodatkowo BLIK ma jeszcze wiele możliwości — poza płatnościami elektronicznym, oferuje również wypłaty gotówki z bankomatu oraz płatności w stacjonarnych sklepach. Funkcja BLIKa, która bez wątpienia rozwija się najszybciej, a przy tym jest również szybka i bezpieczna to natychmiastowe przelewy na numer telefonu. W planach są kolejne innowacje, jak choćby uruchomienie płatności zbliżeniowych BLIK, które będą oddane do użytku klientów pierwszych banków już w te wakacje.
W dalszym ciągu połowa płatności online odbywa się za pomocą tzw. Pay by link, czyli szybkich płatności elektronicznych. Jest to metoda szczególnie preferowana przez grupy wiekowe między 30- 40 rokiem życia. Natomiast, w przypadku najmłodszej grupy respondentów, najchętniej wykorzystywaną metodą jest płatność Google Pay (14%). Osoby najstarsze częściej wybierają, dobrze znane im rozwiązania, jak przelewy tradycyjne, które — nie da się nie zauważyć- z każdym rokiem, jednak coraz bardziej tracą popularność.