Płatności cykliczne BLIK z roku na rok zyskują coraz większą popularność. Obecnie już co druga tego typu transakcja przechodzi przez Blue Media. Firma ta zajmuje pozycję lidera w zakresie rozwiązań płatniczych przeznaczonych dla modeli biznesowych opartych na subskrypcji.
W 2019 r. uruchomiona została usługa BLIK płatności powtarzalne. Narzędzie to jest ukłonem w stronę tych klientów, którzy lubią automatyzować regularne transakcje, aby nie musieć o nich pamiętać na co dzień. Rozwiązanie zapewniane przez BLIK nie wymaga podawania żadnych danych, np. numeru konta bankowego czy informacji z karty płatniczej. Wszelkimi płatnościami użytkownik może wygodnie zarządzać z poziomu aplikacji mobilnej.
Płatności powtarzalne BLIK mogą już niedługo zrewolucjonizować rynek subskrypcji oraz przekonać nowych klientów do korzystania z tego typu usług. Do tej pory barierą była często obawa przed podawaniem wrażliwych danych płatniczych lub zdefiniowaniem zlecenia stałego, które wielu ludziom kojarzyło się z brakiem kontroli nad wydatkami i brakiem elastyczności. Możliwość zarządzania płatnościami cyklicznymi BLIK poprzez aplikację bankowości mobilnej zupełnie niweluje te obawy
– mówi Magdalena Kubisa, dyrektor rozwoju biznesu w Polskim Standardzie Płatności, który jest operatorem BLIKA.
Czym są płatności cykliczne?
Dzięki transakcjom cyklicznym klienci mają możliwość automatyzacji procesu płacenia za usługi, z których korzystają. Do ich dyspozycji oddano kilka metod płatności (m.in. karta, BLIK-a czy też stałe zlecenie przelewu). W zależności od wybranej metody – a zatem od wybranego przez klienta źródła gotówki – cały proces przebiega w nieco inny sposób. Niektóre metody pozwalają wyłącznie na dokonywanie przelewów w stałych kwotach, inne na wygodne dopasowanie kwoty obciążenia do własnej sytuacji finansowej, a jeszcze inne wymagają dodatkowego potwierdzenia w formie autoryzacji.
Z płatności cyklicznych można obecnie korzystać w dwóch bankach. Są to:
- ING,
- Bank Pekao S.A.
Wkrótce do tej listy mają także dołączyć kolejne instytucje finansowe. W tym miejscu warto jednak wspomnieć, że z automatycznej metody płatności BLIK-a korzysta także operator Play i popularna firma ubezpieczeniowa Aviva. Niebawem również ta lista ma się powiększyć o kolejne podmioty.
Szacujemy, że jako Blue Media obsługujemy już 50 proc. rynku płatności cyklicznych BLIK w Polsce. Jesteśmy zdecydowanym liderem we wprowadzaniu płatności automatycznych za faktury oraz na rynku ubezpieczeniowym
– mówi Krystian Wesołowski, Head of Sales, Blue Media.
Jak działa płatność cykliczna BLIK?
Dzięki płatności powtarzalnej konsument nie musi już wysyłać listów ze zgodą na uruchomienie bankowego polecenia zapłaty z jego konta osobistego. Nie musi również poświęcać swojego czasu na ręczne dokonanie płatności. Wystarczy, że na swoim koncie Play lub MojaAviva wybierze opcję płatności za pomocą BLIK-a. Następnie musi podać wygenerowany kod i potwierdzić transakcję za pomocą aplikacji mobilnej swojego banku.
Po zatwierdzeniu transakcji klient otrzyma propozycję zapisania cyklu płatności. Obejmuje ona zapisanie częstotliwości transakcji (czyli tego, jak często ma być dokonywana płatność), a także daty końca subskrypcji. Każdego miesiąca Blue Media obciąży konto klienta kwotą wskazaną w jego fakturze za dany okres rozliczeniowy. Cała transakcja odbędzie się automatycznie w ramach zapamiętanego polecenia.
Usługi subskrypcyjne doceniane przez Polaków
Ubiegłoroczne badanie Blue Media „Finanse w czasie pandemii” wykazało, że Polacy coraz chętniej sięgają po płatności cykliczne, aby płacić za usługi subskrypcyjne. Same tego typu oferty także stają się coraz bardziej popularne. Zaledwie 44 proc. ankietowanych zadeklarowało, że aktualnie nie korzysta z żadnej usługi subskrypcyjnej. Tym samym popularność tego typu rozwiązań wzrosła o około 20 punktów procentowych w ciągu zaledwie 3 lat.
Polacy są skłonni do płacenia cyklicznego za usługi, gdy mają poczucie, że dzięki nim uzyskują dostęp do usług czy produktów, z których w innym wypadku nie mogliby skorzystać. Niezmiennie najważniejszym czynnikiem decydującym o subskrypcji jest wygoda. Docenia ją prawie połowa wszystkich użytkowników deklarujących korzystanie z abonamentów. Kluczowe znaczenia ma także łatwość korzystania z usługi
– zauważa Krystian Wesołowski z Blue Media.