Z badania „Płatności bezgotówkowe oczami Polaków 2021” wynika, że część konsumentów oczekuje przyspieszenia rozwoju płatności bezgotówkowych w naszym kraju. Choć większość Polaków na co dzień płaci przy pomocą karty płatniczej, konsumenci nie chcą rezygnować z możliwości wyboru.
Niemal 65 proc. Polaków za swoje codzienne zakupy płaci kartą. Najczęściej posługujemy się nią w centrach handlowych oraz w sklepach wielkopowierzchniowych. W takich miejscach kartą płaci aż 76 proc. respondentów biorących udział w badaniu „Płatności bezgotówkowe oczami Polaków 2021”. Ponad połowa ankietowanych płaci kartą także na stacjach benzynowych.
30 proc. ankietowanych nie doświadcza żadnych trudności w zakresie płacenia kartą za codzienne zakupy. Pozostali ankietowani wskazali, że miejsca pozbawione terminali płatniczych to przede wszystkim targi oraz różnego rodzaju bazarki. Taką odpowiedź podało aż 61 proc. respondentów.
Trudności w płaceniu kartą mogą pojawić się w mniejszych punktach usługowych, takich jak:
- kwiaciarnia,
- warsztat samochodowy,
- szewc,
- krawiec,
- kwiaciarnia.
Równocześnie dzięki rosnącej popularności transakcji bezgotówkowych stają się one coraz szerzej dostępne w instytucjach publicznych i urzędach. Zaledwie 13 proc. badanych uznało, że w takich miejscach brakuje terminali płatniczych.
Rośnie jednak liczba Polaków, według których rozwój nowoczesnych płatności w naszym kraju powinien przyspieszyć. Takie zdanie wyraziło aż 36 proc. respondentów badania „Płatności bezgotówkowe oczami Polaków 2021”, które zostało zaprezentowane przez Warszawski Instytut Bankowości (WIB) w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „Warto Bezgotówkowo”.
Dynamiczny rozwój transakcji bezgotówkowych jest już utrwalonym trendem na polskim rynku. Dzieje się to przy dużym udziale polskiego sektora bankowego, postrzeganego jako jednego z liderów cyfryzacji w naszym kraju. Jednocześnie pragnę podkreślić, że celem jest aby płatność kartą czy urz ądzeniem była możliwa w takim samym wymiarze i skali, jak w przypadku tradycyjnej gotówki. Oczywiście jednak obrót bezgotówkowy to także wiele korzyści płynących dla gospodarki i społeczeństwa
– mówi Włodzimierz Kiciński, Przewodniczący Koalicji na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego.
Polacy coraz częściej płacą bezgotówkowo…
Pandemia utrwaliła w konsumentach nawyk płacenia bezgotówkowo. Z badania zrealizowanego na zlecenie WIB wynika, że zaledwie 22 proc. Polaków na co dzień posługuje się gotówką. Wśród płatności bezgotówkowych najczęściej sięgamy po karty płatnicze (55 proc.), BLIK (35 proc.) oraz płatności internetowe typu PayPal czy Przelewy24 (32 proc.).
Upowszechnienie i promocja obrotu bezgotówkowego wśród polskich obywateli jest kluczowa dla rozwoju naszego kraju. Fundacja aktywnie wspiera budowę spójnego ekosystemu nowoczesnych, cyfrowych płatności powiązanych z szeroką gamą usług wśród obywateli, stąd nasze zaangażowanie także w kampanię „Warto Bezgotówkowo”
– dodaje Grażyna Ciurzyńska, Prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Polska to rynek, który wyróżnia się na tle Europy pod kątem rozwoju infrastruktury obrotu bezgotówkowego. Polscy konsumenci, którzy przyzwyczajeni są do posługiwania się takimi płatnościami na co dzień, chcieliby mieć taką możliwość także podczas zagranicznych wypadów. Podkreśliło to niemal 30 proc. badanych. Równocześnie co czwarty obawia się płacenia bezgotówkowego, a na czas wizyty w innym kraju sięga po gotówkę.
Branża finansowa dynamicznie się rozwija, oferując przedsiębiorcom i klientom innowacyjne, cyfrowe, wygodne i oszczędne sposoby rozliczeń. Badanie wskazało, że konsumenci oczekują możliwości wyboru płatności nie tylko robiąc zakupy stacjonarne, ale również korzystając z rosnącej oferty e-commerce. Jako Fundacja rozpoznajemy potrzeby obywateli. Od początku października wystartowaliśmy z obsługą płatności online dla urzędów centralnych, samorządów, sądów i publicznej służby zdrowia. Dalszy rozwój płatności to budowa pełnych i kompleksowych ekosystemów płatności cyfrowych, łączących usługi, mieszkańców i przedsiębiorców
– mówi dr Paweł Widawski, Wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.
…ale nie chcą rezygnować z wyboru
Choć z gotówki korzysta stosunkowo niewielki odsetek klientów, Polacy nadal chcą móc decydować o formie płatności. Niemal połowa respondentów wskazała, że obecne tempo rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce jest wystarczające i nie powinno już dalej rosnąć, aby nie ograniczać roli gotówki na rynku.
Równocześnie ankietowanych zapytano także o to, co może ich zachęcić do częstszego używania karty. Niemal 40 proc. wskazało korzystniejsze warunki cenowe oraz rozszerzenie miejsc, w których można płacić bezgotówkowo. Z kolei dla 27 proc. ważniejsza byłaby poprawa bezpieczeństwa takiej formy płatności.