Na rozwijających się rynkach można zauważyć ponadprzeciętny wzrost popularności zakupów w sieci. Wydatki na zakupy online, a zwłaszcza na modę i urodę, rosną w naszym kraju rosną o wiele szybciej niż u naszych sąsiadów.
Z najnowszego raportu PayU wynika, że społeczeństwa krajów rozwijających się coraz więcej wydają na zakupy online. W sieci coraz częściej kupujemy produkty urodowe oraz kosmetyki. Dużą popularnością cieszą się również treści cyfrowe, ubrania i inne modowe dodatki oraz akcesoria. Ponadto stale rośnie zainteresowanie wydatkami na edukację. Właśnie te kategorie w przewidywaniach specjalistów będą cieszyć się największym potencjałem wzrostu w najbliższych latach.
Zakupy online coraz bardziej popularne
Już około 20 mln Polaków robi zakupy przez Internet. Do wzrostu popularności e-handlu przyczynił się rozwój umiejętności cyfrowych polskich obywateli oraz wzrost dostępu do Internetu. Nie bez wpływu na popularność e-zakupów pozostaje także dynamiczny rozwój gospodarczy oraz rozwój technologii mobilnych. To właśnie z poziomu smartfona dokonywana jest już ponad połowa wszystkich płatności.
Jesteśmy świadkami przełomu branży e-commerce. Specjaliści podkreślają, że obecny wzrost wydatków konsumenckich w sieci nie ma precedensu. Z kolei Polska przez liderów e-handlu jest uważana za jeden z najbardziej obiecujących rynków.
Przede wszystkim uroda
Użytkownicy kupują coraz więcej produktów z branży beauty & cosmetics. Szacuje się, że do końca tego roku wydatki na zakup produktów urodowych i kosmetycznych przez Internet sięgną 720 mln dolarów. To wzrost aż o 34 proc. w porównaniu do wyników z 2019 r., a także o 13 proc. w porównaniu do wyników z ubiegłego roku.
Przewidywana wartość wszystkich wydatków Polaków na zakupy online w tej kategorii jest o 23 proc. wyższa niż w Czechach, a także o 32 proc. wyższa niż w Rosji. Pod względem e-wydatków na urodę i kosmetyki w naszym regionie świata ustępujemy wyłącznie Rumunii, której prognozowany wzrost to 47 proc.
Modowe zakupy online
Polski rynek odzieżowy należy do największych rynków odzieżowych w tej części Europy. Jego rozwojowi sprzyja transformacja cyfrowa branży oraz zmiana upodobań konsumentów. Polacy coraz więcej wydają na zakup mody i akcesoriów przez Internet. Specjaliści szacują, że wszystkie ubiegłoroczne wydatki tego typu przekroczyły 5,7 mld dolarów. To tylko o 300 mln dolarów mniej niż w liczniejszej o ponad 100 mln obywateli Rosji.
Wszystko wskazuje na to, że polski rynek odzieżowy nie zamierza zwalniać tempa. Przewidywany na lata 2019-2021 wzrost wydatków online na modę i akcesoria wynosi 41 proc. Wynik ten plasuje nasz kraj w środku zestawienia regionu – powyżej Rosji (34 proc.) oraz Czech (17 proc.), ale niżej Rumunii (75 proc.) oraz Węgrzech (57 proc.). W przypadku Rumunii tempo wzrostu tego segmentu nie ma sobie równych. W tym roku ubraniowe wydatki rumuńskiego społeczeństwa po raz pierwszy w historii przekroczą 1 mld dolarów.
Częściej sięgamy po treści cyfrowe
Zamrożenie gospodarki i przymusowe zamknięcie w domach w dużym stopniu wpłynęło na zwyczaje konsumenckie Polaków. Większą popularność zyskały nie tylko zakupy online w segmencie urodowym i modowym, ale także w zakresie treści cyfrowych. Przekłada się to oczywiście na wzrost wydatków na ten cel. Specjaliści przewidują, że do końca tego roku Polacy wydadzą na treści cyfrowe łącznie około 615 mln dolarów. To wzrost o niemal 40 proc. w porównaniu z 2019 r., a o 14 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Prognozowany wzrost wydatków na treści cyfrowe w latach 2019-2021 jest taki sam jak w Rosji, choć polski i rosyjski rynek różnią się znacznie pod względem wielkości. Liderem wzrostów w tym segmencie nadal jest jednak Rumunia.
Inwestujemy w edukację
Według raportu PayU w okresie pandemii konsumenci na całym świecie inwestują w rozwój osobisty oraz rozwój swoich umiejętności. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych może okazać się cennym atutem na post-covidowym rynku pracy.
Także polscy konsumenci aktywnie wykorzystują okres izolacji społecznej. Zebrane dane wskazują, że coraz częściej inwestujemy w kursy oraz szkolenia samodoskonalące. W ubiegłym roku wydatki na zakup produktów sektora edukacyjnego wzrosły niemal o 40 proc. w porównaniu do 2019 r.
Wydaje się, że nigdy wcześniej nie było lepszego czasu dla branży e-commerce. Wydatki konsumentów w internecie w analizowanych kategoriach zakupowych regularnie rosną, zarówno na świecie, jak i w Polsce. Wybuch pandemii COVID-19 przyspieszył naturalnie zachodzące zmiany na rynku e-commerce, jednak z naszej perspektywy dla stałego rozkwitu tej branży kluczowe są przede wszystkim wciąż rosnące umiejętności cyfrowe społeczeństwa, stymulowane m.in. poprzez szybki rozwój technologii mobilnych
– podsumowuje Joanna Pieńkowska-Olczak, Prezes PayU S.A.