Zip przejął Twisto

dodał Martyna Sarniak
0 komentarzy
ZIP przejął Twisto budynki i puzzle na niebieskim tle

Twisto to popularna czeska marka, która od 2018 r. działa także na polskim rynku, oferując m.in. wirtualne karty płatnicze. Teraz została przejęta przez Zip – australijski fintech, który jest globalnym liderem usług BNPL.

Zip już wcześniej dokonał mniejszej inwestycji w Twisto, co świadczy o jego zainteresowaniu marką i dostrzeżeniu jej potencjału. W maju tego roku australijski fintech ogłosił, że zamierza przejąć pozostałe udziały. Równocześnie wycenił przy tym Twisto na niemal 100 mln euro.

Zakończenie transakcji i integracja z Zip to ogromny dowód uznania dla naszej ośmioletniej pracy. Pod kierownictwem Zip mamy niemal nieograniczone możliwości dalszego rozwoju, w czym pomoże nam ich doświadczenie w budowaniu globalnej firmy, kontakty, technologiczne know-how i finanse. Jednocześnie Zip potrzebuje naszego zgranego zespołu

– mówi Michal Smida, założyciel Twisto, a teraz także udziałowiec australijskiego Zip.

Obecnie Zip sfinalizował już transakcję przejęcia Twisto. Tym samym australijski fintech otworzył sobie furtkę do 27 rynków europejskich. Ekspansja jest możliwa dzięki uzyskaniu przyznanej przez Czeski Bank Narodowy licencji instytucji płatniczej. Na jej mocy Zip będzie mógł dostarczać rozwiązania płatnicze we wszystkich krajach UE.

Przejęcie czeskiego fintechu Twisto pokazuje nasze zaangażowanie w dążeniu do osiągnięcia pozycji globalnego lidera i doskonale ilustruje nasz model 'koalicji założycieli’, w ramach którego wspieramy silnych innowatorów, z którymi dzielimy podobną wizję i wartości kulturowe. Nasza obecność w Europie pozwala nam na odkrywanie nowych rynków, przyciągnięcie większej liczby globalnych merchantów i wzmocnienie naszej oferty produktowej. Cieszymy się, że możemy oficjalnie dodać Europę do naszego portfolio i nie możemy się doczekać współpracy z Michalem i jego zespołem, w celu opracowania innowacyjnych rozwiązań BNPL – wszystko dla jeszcze lepszych doświadczeń naszych klientów i partnerów

– powiedział współzałożyciel i dyrektor generalny Zip, Larry Diamond.

Zip podbija świat

Zip powstał w 2013 r. w Australii, jednak do tej pory rozszerzył już swoją działalność także na Nową Zelandię, Wielką Brytanię oraz Stany Zjednoczone. Obecnie jest to zatem jeden ze światowych liderów w zakresie odroczonych płatności. Fintech współpracuje z ponad 50 tys. sprzedawców, natomiast z jego usług korzysta aż 7,3 mln klientów. Potwierdzają to liczby – w tej chwili jego wartość szacowana jest na niemal 3 mld dolarów amerykańskich (3,64 mld dolarów australijskich).

To niesamowite, że tak ambitna, globalna firma jak Zip zdecydowała się zbudować swoją europejską ekspansję na Twisto. Ta transakcja jest potwierdzeniem jakości produktu, infrastruktury technicznej, a przede wszystkim całego zespołu stojącego za Twisto. W ciągu ośmiu lat istnienia Twisto musiało przecierać nowe szlaki zarówno pod względem produktu, jak i interpretacji prawnych, ponieważ, kiedy firma zaczynała swoją działalność, nikt nie znał modelu ‘kup teraz, zapłać później’. Jako inwestorzy jesteśmy bardzo zadowoleni, że od samego początku mogliśmy być częścią tej historii. Życzymy całemu zespołowi powodzenia w tym nowym rozdziale

– mówi Tomas Pacinda, partner w funduszu venture capital KAYA.

Marka nie zamierza jednak spoczywać na laurach. Choć niedawno Zip przejął Twisto, to nie pierwsza tego typu transakcja australijskiego giganta. Na przestrzeni ostatnich miesięcy sfinalizował m.in. przejęcie innowacyjnego start-upu Spotti, który wywodzi się z ZEA. Dzięki temu posunięciu Zip uzyskał dostęp do rynków Bliskiego Wschodu.

Twisto odmienił usługi płatnicze w Europie Środkowej

Korzenie Twisto sięgają 2013 r., kiedy to po raz pierwszy marka zaoferowała odroczone płatności w czeskich e-sklepach. Od tamtego momentu poszerzyła swoją ofertę o szereg kolejnych produktów, np. o karty płatnicze do zakupów w sklepach stacjonarnych oraz o Twisto Split, który pozwala podzielić rachunki ze znajomymi. Od 2018 r. fintech działa także na polskim rynku, gdzie jako jeden z pierwszych umożliwił dokonywanie płatności zbliżeniowych za pomocą Apple Pay i Google Pay.

Obecnie z usług Twisto można skorzystać w ponad 22 tys. sklepów internetowych, a marka posiada 200 tys. klientów. Fintech rozwija się bardzo dynamicznie, o czym świadczy regularne uruchamianie kolejnych usług. W ciągu ostatniego roku było to m.in. „Podziel na 3”, czyli narzędzie umożliwiające rozdzielenie płatności na trzy raty za 0 zł, a także jednorazowa, wirtualna karta ratalna. To pierwsze tego typu rozwiązanie na polskim rynku.

Podobne wpisy