Od 2018 roku na potrzeby konferencji Risk&Supervision Meeting – firma CRIF przeprowadza badanie nadużyć w sektorze leasingowym i faktoringowym. Celem badania jest rozpoznanie wspólnych ryzyk i trendów w sferze zarządzania ryzykiem nadużyć w obydwu sektorach.
W roku 2021 w badaniu wzięło udział 19 firm ze wspomnianych branż.
Zdecydowanie największy przyrost liczby nadużyć obserwujemy w zakresie oszustw związanych z wykorzystywaniem nowych technologii. Ogólnie można te nadużycia określić mianem cyberprzestępczości. Zmusza to instytucje finansowe do ciągłego poszukiwania nowych, skuteczniejszych sposobów ograniczania ryzyka nadużyć. Zaobserwować też można coraz niższy próg wejścia w świat przestępstw finansowych. Może to być związane z niskobudżetowym wykreowaniem pozornej wiarygodności firmy w oparciu o prawdziwy adres, czy nowoczesną stronę internetową.
Pandemia koronawirusa sprzyja cyberprzestępczości. 16 ankietowanych firm wskazuje wzrost tego rodzaju ryzyka w ostatnich trzech latach.
Problem cyberataków będzie narastał, bo z roku na rok coraz większa część naszego życia przenosi się do sieci, a pandemia dodatkowo przyspiesza cyfrową transformację. Warto tu zwrócić uwagę, iż z danych ujętych w statystykach policji jako stwierdzone przestępstwa dotyczące cyberbezpieczeństwa wynika, że w sumie w 2020 r. było ich niemal 55 tys.- to o ponad połowę więcej niż cztery lata wcześniej.
Cyberprzestępczość jest stosunkowo nową i niezwykle szybko rozwijającą się formą przestępczości.
W związku z nieustannym rozwojem technik cyfrowych i telekomunikacyjnych, zmienia się również cyberprzestępczość, coraz bardziej obecna w naszym życiu. Pandemia Covid-19 wymusiła na nas określone zachowania. Praca zdalna z wykorzystaniem sieci i komputerów, płatności mobilne preferowane przy zakupach w sklepach, wzrost handlu prowadzonego w Internecie. Firmy wskazują na zwiększenie liczby zidentyfikowanych usiłowań fraudów.
Główne przeszkody związane z przeciwdziałaniem nadużyciom – faktoringi
Główne przeszkody związane z przeciwdziałaniem nadużyciom – leasingi
Credit Check Platforma Weryfikacji Klienta jako skuteczna odpowiedź na rynku nadużyć
Główne przeszkody wskazane przez ankietowane firmy wynikają z braku informacji o wszystkich nierzetelnych klientach – 17 podmiotów jako przeszkodę wskazuje brak informacji o wszystkich nierzetelnych klientach, a 15 brak współpracy międzybranżowej. Na pewno brakuje jednej branżowej lub lepiej międzybranżowej bazy danych o nadużyciach. Odpowiedzią na sygnalizowane przeszkody w przeciwdziałaniu nadużyciom, takich jak brak informacji o wszystkich nierzetelnych klientach, jest Credit Check Platforma Weryfikacji Klienta. To nowe rozwiązanie, które zintegruje dane z rynku i pozwoli skuteczniej rozpoznawać ryzyko wyłudzeń.
18 podmiotów wskazuje, iż w celu wykrywania nadużyć w swojej firmie stosują analizę sieci powiązań oraz analizę publicznie dostępnych źródeł danych. Przykładem automatycznych procesów IT, które wspierają ochronę antyfraudową jest detekcja połączeń pomiędzy klientem, a dostawcą/kontrahentem.
Konferencja Risk&Supervision Meeting 2021 zaproszenie
Pandemia niewątpliwie nie pozostała bez wpływu na działalność branży finansowej. Wzrost kosztów ryzyka operacyjnego spowodował intensyfikacje działań dotyczących procesów w obszarze walki z nadużyciami, docelowym rezultatem jest definiowanie i tworzenie nowoczesnych rozwiązań antyfraudowych. O tym wszystkim usłyszycie na konferencji Risk&Supervision Meeting 2021, która odbędzie się 9 września 2021r. w Hotelu Marriott w Warszawie.
Link do rejestracji >>> Rejestracją na konferencję <<<<