Masowe podwyżki w bankach. Sprawdź, czy nie przepłacasz

komputer i pieniądze

Banki masowo windują opłaty za prowadzenie rachunku osobistego, przelewy oraz wypłaty z bankomatów. Podwyżki w bankach uderzą po kieszeniach setki Polaków.

W ostatnich miesiącach można zaobserwować trend wprowadzania podwyżek cen usług bankowych. Rosną opłaty za prowadzenie rachunku osobistego, dokonywanie transakcji płatniczych, wypłaty z bankomatów oraz inne usługi tego rodzaju.

Przed każdą taką podwyżką bank musi poinformować konsumenta o wprowadzanych zmianach. Część Polaków ignoruje jednak komunikaty wyświetlane w serwisach bankowości internetowej czy w bankowych aplikacjach mobilnych. W ten sposób narażają się na straty finansowe. Choć opłaty pobierane przez banki zazwyczaj oscylują w graniach kilku złotych, w skali roku mogą sumować się w spore kwoty

– wyjaśnia Rafał Tomkowicz, Redaktor Naczelny Banking Magazine.

Jak zadbać o swoje finanse?

Konsumenci, którzy nie korzystają aktywnie z konta bankowego, powinni dokładnie sprawdzić, jakie opłaty pobiera ich bank za różne czynności, np. wypłaty gotówki z bankomatu czy dokonywanie przelewów. Warto również zwrócić uwagę na to, czy instytucja płatnicza w ostatnim roku nie podniosła opłat związanych na przykład z samym prowadzeniem rachunku.

Warto, by polscy konsumenci sprawdzili aktualne stawki, które ich banki pobierają za rozmaite usługi. Czujność powinni zachować zwłaszcza ci klienci, którzy często dokonują przelewów przez internet. Należy również uczulić seniorów na możliwość wzrostu kosztów związanych na przykład z opłacaniem rachunków w okienku

– podpowiada Rafał Tomkowicz, Redaktor Naczelny Banking Magazine.

Podwyżki w bankach mogą sprawić, że osoby, które posiadają rachunek osobisty, lecz nie korzystają z niego aktywnie, będą ponosić zbędne koszty. W takim wypadku warto rozważyć zmianę banku i przeniesienie konta do instytucji, która nie pobiera opłat. Osoby, które posiadają rachunki w kilku różnych bankach, powinny natomiast zastanowić się nad ograniczeniem ich liczby. W ten sposób mogą oszczędzić sobie dodatkowych kosztów.

Podwyżki w bankach muszą być transparentne

Przepisy polskiego prawa nakładają na banki obowiązek przedstawienia klientom każdej zmiany wysokości pobieranych opłat i prowizji na trwałym nośniku. Nie oznacza to, że wszyscy posiadacze rachunków bankowych otrzymają listy dotyczące nadchodzących podwyżek. Informacja o zmianie opłat może zostać przekazana również za pomocą e-maila lub w formie komunikatu wyświetlonego w systemie bankowości elektronicznej, jeśli spełnia on ustawowe cechy trwałego nośnika.

To właśnie konieczność przedstawienia zmian na trwałym nośniku zapewnia klientom banków możliwość powrotu do informacji przez określony czas z gwarancją jej niezmienionej postaci. Informacja o podwyżkach nie może być modyfikowana przez bank po rozesłaniu jej do klientów

– wyjaśnia Rafał Tomkowicz.

Klient ma także wybór odnośnie sposobu, w jaki zostanie poinformowany o podwyżkach. Metoda dostarczenia informacji powinna zostać uzgodniona z nim wcześniej, np. w momencie zawierania umowy. Ponadto banki są zobowiązane do informowania klientów o wysokości pobieranych opłaty przynajmniej raz w roku.

Podstawowy Rachunek Płatniczy (PRP)

Dla osób, które do tej pory nie posiadały własnego konta osobistego, powstał Podstawowy Rachunek Płatniczy. To specjalny produkt finansowy przeznaczony dla tych osób, które nie posiadają rachunku w polskiej walucie. Mogą z niego skorzystać także ci konsumenci, którzy posiadają już konto w banku, ale rzadko z niego korzystają. W takiej sytuacji dodatkowe opłaty tylko niepotrzebnie obarczają ich domowe budżety. Teraz mogą zamknąć dotychczasowe konto i bez przeszkód złożyć wniosek o otwarcie PRP.

Podstawowy Rachunek Płatniczy pojawił się w ofertach banków i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w sierpniu 2018 r. Założenie i prowadzenie takiego rachunku jest całkowicie darmowe. Bezpłatne jest również korzystanie z podstawowych usług, choć w tym wypadku trzeba uważać, by nie przekroczyć określonych limitów.

 

Martyna Sarniak34 Posts

Redaktor serwisów Loan Magazine oraz Banking Magazine, z którymi związana jest od 2013 roku. Absolwentka kierunku publikowanie cyfrowe i sieciowe na Uniwersytecie Wrocławskim. Uważny obserwator polskiego sektora bankowego oraz całego obszaru rynku consumer finance.

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Login

Witamy! Zaloguj się na swoje konto

Zapamiętaj mnie Zgubiłeś hasło?

Lost Password