W ubiegłym roku użytkownicy BLIK-a dokonali ponad 420 mln transakcji, z czego aż 140 mln w ciągu ostatniego kwartału. BLIK bije rekordy i nie zamierza osiadać na laurach.
Innowacyjny standard płatności mobilnych BLIK bije rekordy. W 2020 r. za jego pomocą zrealizowano 424 miliony transakcji, a ich łączna wartość wyniosła 57 mld zł. W ostatnim kwartale ubiegłego roku BLIK odnotował rekordową liczbę operacji – było ich aż 140 mln. Łączna wartość płatności dokonanych w tym okresie wyniosła blisko 19 mld zł.
Bardzo szybko zbliżamy się do osiągnięcia pierwszego miliarda transakcji BLIKIEM, co będzie dla nas pewnego rodzaju symbolicznym osiągnięciem po 6 latach obecności na rynku. Łączna wartość transakcji BLIKIEM od lutego 2015 roku do końca 2020 wyniosła blisko 105 miliardów zł. W e-commerce staliśmy się już niekwestionowanym liderem. Według danych NBP liczba transakcji w sieci jest już ponad dwa razy wyższa niż tych realizowanych kartami. Nasze ambicje sięgają jednak dalej, dlatego intensywnie pracujemy nad tym, aby s, BLIKIEM można było płacić wszędzie na świecie, gdzie tylko nasi użytkownicy chcą robić zakupy
– zaznacza Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.
Za e-zakupy coraz częściej płacimy BLIK-iem
Na koniec ubiegłego roku aktywna liczba użytkowników systemu płatności mobilnych BLIK wynosiła 7 mln. Mogą z niego korzystać niemal wszyscy klienci bankowości mobilnej, bowiem ten standard mobilnych płatności obsługuje ponad 95 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji płatniczych.
Z analizy Polskiego Standardu Płatności wynika, że BLIK służy głównie do płacenia za zakupy w sklepach internetowych. Z rekordowych 140 mln transakcji, które zostały zrealizowane w ostatnim kwartale ubiegłego roku, aż 105,5 mln dotyczyło właśnie sektora e-commerce. Osiągając taki wynik, BLIK podwoił liczbę operacji z analogicznego okresu 2019 r.
Same transakcje online stanowią aż 75 proc. wszystkich operacji dokonywanych za pomocą BLIK-a. Polski Standard Płatności szacuje, iż udział BLIK-a we wszystkich płatnościach e-commerce w naszym kraju przekroczył już 60 proc.
Użytkownicy znają i cenią BLIKA przede wszystkim za jego wszechstronność i mobilność. BLIK jest jedynym systemem płatności, który pod jedną marką dostarcza możliwości płatności w POS, e-commerce, oferuje przelewy na numer telefonu i możliwość wypłaty w bankomacie – żadna z marek obecnych na rynku nie integruje tych funkcji
– podkreśla Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności.
Przelewy na numer telefonu
Warto jednak wspomnieć, że BLIK-a można używać nie tylko w ramach płacenia za zakupy w polskim sektorze e-commerce, ale coraz częściej także na platformach globalnych. Jedną z najszybciej rozwijających się funkcji marki jest również przelew na numer telefonu, który zapewnia możliwość błyskawicznego przelewania środków między użytkownikami.
Użytkownicy coraz chętniej korzystają z przelewów na numer telefonu BLIK. Taką możliwość zapewnia już 10 banków. Łączna liczba tego rodzaju przelewów w 2020 r. wyniosła 15,5 mln, podczas gdy rok wcześniej było to zaledwie 6 mln. Tym samym wzrost popularności tego rozwiązania w ujęciu rocznym wyniósł aż 167 proc.
Bezgotówkowe, błyskawiczne i bezpieczne rozliczenia między użytkownikami to naszym zdaniem obecnie najważniejszy trend nie tylko na polskim, ale również europejskim rynku płatności. To najlepszy sposób przekazywania sobie pieniędzy, nie tylko z uwagi na uwarunkowania związane z pandemią koronawirusa. Prognozujemy, że przelewy na numer telefonu już wkrótce mogą być dominującą formą przekazywania pieniędzy pomiędzy ludźmi
– mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.
Warto wspomnieć, że w ostatnim kwartale 2020 r. użytkownicy BLIK-a docenili także transakcje dokonywane za pomocą tradycyjnych terminali płatniczych. Szczególny wzrost zainteresowania tym rodzajem operacji dotyczy drugiej połowy roku. W czwartym kwartale 2020 r. zrealizowano aż 12 mln takich transakcji, czyli o 80 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 r.
Rośnie również liczba transakcji bankomatowych dokonywanych za pomocą BLIK-a, co potwierdza trend odchodzenia od płatności gotówkowych. W ostatnim kwartale 2020 r. użytkownicy dokonali 7,1 mln tego typu operacji. Wpłaty i wypłaty w bankomatach stanowiły 5 proc. wszystkich transakcji BLIK-iem.
Ubiegły rok był najlepszym rokiem w historii BLIK-a. Jego użytkownicy zrealizowali 424 mln transakcji. To prawie o dwa razy więcej niż w roku poprzednim. Zaledwie w ostatnim kwartale 2020 r. użytkownicy BLIK-a dokonywali średnio 1,5 mln transakcji dziennie. Rekordowa liczba operacji zrealizowanych jednego dnia wyniosła niemal 2,4 mln.