Długoterminowy wynajem samochodów dla MŚP bije rekordy mimo pandemii

długoterminowy wynajem samochodów reflektory auta

W Polsce rośnie popularność wynajmu aut na użytek firmowy. Długoterminowy wynajem samochodów to rozwiązanie, z którego korzysta już niemal 30 proc. małych i średnich przedsiębiorstw.

Badanie przeprowadzone przez Instytut Keralla Research na zlecenie Carefleet S.A. dowodzi rosnącej popularności długoterminowego wynajmu samochodów dla firm. To rozwiązanie, z którego w tej chwili korzysta już 28,5 proc. mikro, małych oraz średnich przedsiębiorstw. W III kwartale 2021 r. sięgnęło po nie o 2 proc. więcej klientów niż przed wybuchem pandemii. Równocześnie popularność tego rozwiązania wzrosła aż o 8,3 proc. w odniesieniu do I kwartału 2021 r. Z danych PZWLP wynika, że branża CFM (Car Fleet Management) w czasie I półrocza 2021 r. wygenerowała aż 10 proc. wzrost sprzedaży nowych aut w odniesieniu do czasu sprzed pandemii.

Firmy szukają oszczędności

Długoterminowy wynajem samochodów to rozwiązanie, które cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Niemal 18 proc. zadeklarowało, że rozważa skorzystanie z takiej formy finansowania w niedalekiej przyszłości. Specjaliści sądzą, że ten wzrost popularności wynajmu aut dla MŚP wiąże się ze spowolnieniem gospodarczym. Zmusiło ono część przedsiębiorców do poszukiwania alternatywnych dla kredytu i własnych oszczędności form finansowania.

W dobie pandemii coraz więcej firm zaczyna szukać oszczędności w obszarach, które dotychczas postrzegane były jako w pełni zoptymalizowane z kosztowego punktu widzenia. Dotyczy to również finansowania samochodów służbowych. Wielu przedsiębiorców z sektora MŚP, którzy dotychczas przyzwyczajeni byli do kredytów lub zakupu pojazdów ze środków własnych, zaczyna dostrzegać, że na rynku dostępne są inne rozwiązania, z których od lat z powodzeniem korzystają korporacje i duże podmioty gospodarcze

– mówi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet.

Badanie Carefleet S.A. dowiodło, że popularność wynajmu długoterminowego rośnie wraz z wielkością firmy. W tej chwili korzysta z niego 19 proc. mikroprzedsiębiorstw, a także 32,7 proc. i 33,7 proc. małych oraz średnich podmiotów. Eksperci podkreślają jednak, że choć najmniejsze przedsiębiorstwa najrzadziej sięgają po długoterminowy wynajem samochodów, to właśnie one mają największy potencjał zakupowy.

Wynajem długoterminowy, w przeciwieństwie do zakupu aut za gotówkę, nie skutkuje zamrożeniem kapitału, który można przeznaczyć na realizację innych celów firmy. Jest też znacznie tańszym i o wiele bardziej przystępnym rozwiązaniem niż kredyt samochodowy. To sprawia, że coraz więcej przedsiębiorców, zwłaszcza tych, których płynność finansowa spowolniła w wyniku pandemii, otwiera się obecnie na wynajem, finansując w ten sposób przynajmniej część firmowej floty

– podkreśla Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet.

Długoterminowy wynajem samochodów – kto z niego korzysta?

Raport wykazał, że w tej chwili aż 23,5 proc. mikroprzedsiębiorców rozważa skorzystanie z takiej formy finansowania. W przypadku małych oraz średnich firm jest to kolejno 12,3 oraz 19,5 proc.

Jeszcze w 2009 roku z wynajmu długoterminowego samochodów korzystało w Polsce niespełna 5 proc. firm z sektora MŚP. Obecnie mówimy o prawie 30 procentach. Pod tym względem polska branża Car Fleet Management konsekwentnie podąża drogą, którą przeszły kraje Europy Zachodniej, gdzie obecnie większość aut służbowych finansowana jest w formie wynajmu długoterminowego. Pandemia paradoksalnie może stać się katalizatorem, który w znacznym stopniu przyczyni się do popularyzacji usługi w sektorze MŚP

– mówi Bartosz Olejnik.

Badanie wykazało zróżnicowanie popularności tego rozwiązania w zależności od branży. Korzysta z niego aż 36,4 proc. przedsiębiorstw produkcyjnych, a także kolejno 25,1 oraz 27,6 proc. firm, które działają w handlu i usługach. Równocześnie jednak rosnące zainteresowanie długoterminowym wynajmem samochodów można zaobserwować na wszystkich sektorach rynku.

 

Martyna Sarniak179 Posts

Redaktor serwisów Loan Magazine oraz Banking Magazine, z którymi związana jest od 2013 roku. Absolwentka kierunku publikowanie cyfrowe i sieciowe na Uniwersytecie Wrocławskim. Uważny obserwator polskiego sektora bankowego oraz całego obszaru rynku consumer finance.

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Login

Witamy! Zaloguj się na swoje konto

Zapamiętaj mnie Zgubiłeś hasło?

Lost Password