Dynamika zmian na rynku finansowym jest wysoka. Jeszcze dwa lata temu, w trakcie ciągłego obniżania stóp procentowych, nikt by tak nie powiedział. Tani kredyt i prosty dostęp do taniego pieniądza nie wymagał od pożyczkodawców lub banków wielkiego wysiłku, aby pozyskać klienta. Brak refleksji, iż nic nie może wiecznie trwać wraz z nadmierną możliwością pozyskania świeżych środków finansowych z linii kredytowej, wielu klientów reinwestowało w mniej lub bardziej ryzykowne aktywa lub wydawało na potrzeby życia codziennego i co jest pewne, szerokim łukiem omijało lokaty.
Zmiana sytuacji na rynku
Sytuacja zaczęła się zmieniać wraz z końcówką roku 2021, gdzie niemalże wszystkie kraje w tym samym czasie poinformowały o rozpoczęciu walki z inflacją, używając do tego głównego narzędzia, czyli podnoszenia stóp procentowych.
W Polsce, na dzień 06.09.2022 mamy za sobą już dziewiątą podwyżkę stóp z rzędu. Tak drastyczna zmiana otoczenia finansowego wywiera presję adaptacyjną zarówno na instytucjach finansowych jak i klientach. Te pierwsze starają się dostosowywać produkty, aby nadal pozyskiwać kapitał, Ci drudzy natomiast szukają bezpiecznych miejsc do ulokowania kapitału, aby go nie stracić. I tak słowem klucz stały się wspomniane wcześniej lokaty, które w otoczeniu niskich stóp były brzydkim kaczątkiem, lecz przy ich wzroście przemieniają się w pożądanego łabędzia.
Zasada bowiem jest prosta, wraz z obniżką stóp procentowych maleje oprocentowanie na depozytach i w drugą stronę, gdy stopy procentowe rosną, rośnie również oprocentowanie lokat. Już teraz znaleźć można oferty wybranych banków na 6 miesięczne lokaty z oprocentowaniem w wysokości 7%, gdzie dla przypomnienia w roku 2020 oferty oscylowały poniżej 1%.
Czy lokata jest dziś atrakcyjna?
Czy zatem lokata jako produkt, stał się już na tyle atrakcyjny, aby klienci zainteresowali się nim na nowo, a instytucje finansowe powinny rozpocząć jego szersze promowanie i sprzedaż?
W opinii spółki Evobot 2.0, która zajmuje się budową voicebotów, jak najbardziej.
„Spółka współpracuje z instytucjami finansowymi, windykacyjnymi, ubezpieczeniowymi już od ponad dwóch lat tworząc dla nich wirtualnych asystentów, jakimi są voiceboty. Stale monitorujemy i dostrzegamy zmiany zachodzące na rynkach finansowych starając się przewidywać trendy. Szansę na powrót lokat, jako instrumentu pożądanego, dostrzegliśmy w pierwszym kwartale 2022 i już teraz posiadamy przygotowanych kilka gotowych scenariuszy do obsługi edukacyjnej, sprzedażowej lub hybrydowej gdzie voicebot zarówno edukuje klienta jak i oferuje produkt w postaci założenia lokaty.” – mówi dr Łukasz Jędrzejczyk, prezes spółki Evobot 2.0.