Już ponad połowa polskich firm korzysta z leasingu – czy będzie jeszcze lepiej?

Pandemia dała się we znaki polskim przedsiębiorcom, część firm była całkowicie zawieszona przez kilka miesięcy zarówno w tym, jak i w poprzednim roku. 

Pomalutku jednak sytuacja na rynku stabilizuje się i firmy wracają zarówno do normalnego funkcjonowania, jak i do inwestowania. 

Według trzeciej edycji badania Leasing Index zorganizowanej przez Santander Leasing, ponad połowa firm skorzystała z leasingu jako formy finansowania rozwoju swojej firmy – ufamy tej formie rozliczenia coraz bardziej.

Branża leasingowa wstaje z kolan 

Przez pierwsze pół roku 2021 polskie firmy zawarły umowy leasingowe na ponad 40 miliardów złotych. To prawie o 40 procent więcej niż rok temu oraz – według danych Związku Polskiego Leasingu – wynik r n jest najlepszy od końca 2028 roku. 

Jest się z czego cieszyć. Wszystko wskazuje więc na to, że dzięki aktywizacji jaka ma miejsce na rynku małych i średnich przedsiębiorstw branża ma szansę bardzo szybko nadrobić finansowy krater, jaki powstał w wyniku wybuchu pandemii. 

Na szczęście sytuacja się rozjaśnia, inwestycje nabierają tempa, a optymistyczne prognozy mówią o ponad dwudziestoprocentowym wzroście na koniec tego roku. 

Czy to oznacza definitywny koniec kiepskiej passy, z jaką borykała się branża? Na takie przewidywania jeszcze za wcześnie, choć wśród przedsiębiorców unosi się duch walki i gotowość do rozwoju. 

Co może pójść nie tak? Na dzień dzisiejszy właściwie jedynym realnym zagrożeniem dla tego pozytywnego trendu mogą być przerwy w dostawach szczególnie lekkich samochodów osobowych.

Kto korzysta w Polsce z leasingów? 

Według raportu z usług leasingowych korzystają głównie mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, a więc podmioty obracające średnio kwotami do 20 milionów złotych. 

Stanowią one ponad 70 procent klientów. Najliczniejszą grupą są tu mikroprzedsiębiorcy, a więc firmy mające obrót do 5 tysięcy zł – stanowią oni aż 55 procent udziału w rynku leasingowym. 

Najmniej liczną grupą klientów są wciąż odbiorcy indywidualni – stanowią oni niecały 1 procent klientów rynku usług leasingowych. Najchętniej inwestuje branża budowlana (aż 65 procent firm korzysta z leasingu), handel (prawie 55 procent) i branża produkcyjna (47 procent). 

W co najchętniej inwestują polskie firmy?

Inwestujemy już nie tylko w samochody, co jednak wciąż jest najczęstszym trendem w sektorze MŚP (poza samochodami osobowymi coraz częściej są to samochody ciężarowe i dostawcze), ale także w maszyny i urządzenia różnego rodzaju – od maszyn rolniczych, przez poligraficzne czy produkcyjne. 

Na dzień dzisiejszy z leasingu skorzystała już ponad połowa małych firm, a kolejne 18 procent rozważa taką ewentualność – coraz chętniej rozważamy taką formę finansowania inwestycji. 

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Login

Witamy! Zaloguj się na swoje konto

Zapamiętaj mnie Zgubiłeś hasło?

Lost Password