Rozmawiamy dziś z Piotrem Maciągowskim, Prezesem Zarządu spółki E-Kancelaria.
Rok pandemiczny dla spółki E-Kancelaria to chyba nie najgorszy czas?
Zależy jak na to spojrzeć. Jak wszystko w życiu jakby to powiedział klasyk: ma swoje plusy dodatnie i ujemne 😉
Tymi negatywnymi skutkami są na pewno zachorowania naszych bliskich i naszych w EK Team. To nie było nic przyjemnego. Tak samo organizacja pracy w tym okresie nie należała do najłatwiejszych wyzwań.
Kolejnym negatywnym aspektem dla branży windykacyjnej w okresie pandemii to spadek zleceń z branży pożyczkowej jak i spadek skutecznych egzekucji komorniczych. Globalne raporty już pokazują, że skuteczności egzekucji komorniczych w tym okresie spadły o ok 30%. To ma wymierny efekt nie tylko u nas, ale przede wszystkim u naszych klientów których to środki odzyskujemy od nierzetelnych płatników.
Niemniej z tego kryzysowego okresu wychodzimy mocniejsi. Mocniejsi w wielu obszarach. W ostatnim roku zwiększyliśmy skalę swojego biznesu o ponad 100% zarówno w zakresie zatrudnienia, pakietów wierzytelności czy zleceń przekazywanych przez naszych klientów z innych niż pożyczkowe branże.
W tym okresie pandemicznym poszerzyliśmy też Zarząd o 3 bardzo doświadczone i mocne branżowo osoby.
Także na bilansie uważam, że nie był to najgorszy dla nas czas 😉
Na początku kupno dwóch spółek pożyczkowych, ostatnio nabycie firmy windykacyjnej – jakie dalsze plany?
Nie chcemy zbaczać z toru dynamicznego rozwoju. Oczywiście w obecnej skali biznesu utrzymanie takiej dynamiki nie będzie łatwe, ale my lubimy ambitne wyzwania.
w 2022 chcemy pojawić się na rynku z nowymi usługami dla MSP. Chcemy również zwiększyć swój udział w rynkach, które obsługujemy.
Dzięki nabyciu do naszej grupy spółki windykacyjnej DialTone, weszliśmy na rynek korpo – czujemy się z na nim dobrze i z pewnością będziemy rozwijać tą spółkę w tym aspekcie.
Pandemia pokazała biznesom, że należy iść w online (te bynajmniej najmniej chyba ucierpiały – może poza usługami kurierskimi) czy działalność Kancelarii to dziś również przeobrażanie się w obsługę online?
Tak, pandemia mocno przyspieszyła digitalizację wielu procesów w naszym życiu osobistym i zawodowym.
Sam jako konsument przesiadłem się praktycznie w 100% na online zakupy, załatwianie spaw w urzędach – to niewiarygodne jak w tym obszarze zmieniły się nasze urzędy – uważam ze to duży skok do przodu.
W naszym biznesie digitalizacja też oczywiście nastąpiła. Przygotowalismy spółkę do pracy zdalnej praktycznie w 100%. Usprawniliśmy systemy komunikacji z klientem i dłużnikiem by w tym okresie działać z taką samą efektywnością.
Przekonanie samych klientów do online pozwoliło nam też wyjść szerzej na rynek klienta indywidualnego, którego obsługujemy. Ten sam klient który do tej pory szukał lokalnej kancelarii nie ma problemu by współpracować z kancelarią online z drugiego końca Polski.
A co macie wspólnego z pośrednikami?
Wiele J
Ale żeby rozwinąć myśl. Moja osobista historia zawodowa to lata pracy z pośrednikami budując sieci sprzedaży dla korporacji by finalnie zbudować własny biznes w którym mieliśmy prawie 1000 wspólpracujących z nami pośredników. Wykorzystujemy oczywiście to doświadczenia i relacje również w EK.
Wielu pośredników współpracuje z nami polecając nasze usługi swoim klientom. Mamy dedykowany do tego dział w EK i system IT który pozwala max efektywnie układać tą współpracę. Tak by klient dostał odpowiednią obsługę a pośrednik zarobił prowizję za polecenie.
Myślę, że jeszcze szerzej w rynek pośrednictwa wyjdziemy z produktem dla MSP. Tak by wykorzystać trend wzrostu między innymi rynku faktoringowego. Będziemy mieli produkt komplementarny do faktoringu i na to mocno stawiamy.
Jaka będzie ta druga połowa bieżącego roku? z czym możemy się spotkać? na co należy uważać?
Ciężkie pytanie, nie lubię wróżyć z fusów.
Liczę jednak, że nie doświadczymy kolejnego lockdown. Wierzę, że max końcówką roku wrócimy do „normalności legislacyjnej”, życia gospodarczego i społecznego. Że nie będzie to tylko letnie zachłyśnięcie się „normalnością”.
Nie będę rozwijał pesymistycznych myśli i scenariuszy – wolę życzyć każdemu prywatnie i biznesowo normalności i wielu powodów do uśmiechu!